marhaban ya marhaban

welcome...welcome..melayu kata...SELAMAT DATANG

Sunday 27 March 2011

TENGIN

Hehehe....'tengin'.. tetiba teringat perkataan ni sekembali aku dr satu kursus di Felda Residence Trolak, Khamis lepas... hehe... tengin. Dah lama aku tak dengar perkataan ni. Salah seorg dr fascilitator tu ada menyebut perkataan ini... Dia tidak ler merujuk kpd mana2 peserta kursus cuma menceritakn pengalamannya.  Dulu masa kat kolej.. selalu dengar perkataan ni.. selalunya kwn2 belah Perak yg guna perkataan ni. Dulu aku maleh nk rujuk mana2 tuk tau makna perkataan ni, tp dr perbualan kengkawn... aku leh agak maksudnya. So ari ni dgn rajinnya aku mmbuka kitab besor n tebal..(kamus dewan ler..bkn dewan sivik) dn tanggapanku (cewah cm lagu ziana zain ler pulak...hahaha) mmg tepat...(terer gak aku ni meneka ek). Adapun tengin dinyatakan di kamus ini bermaksud 'sangat bodo' a.k.a' dungu'.  Maknanya kalo ada ler sesapa dicop sebagai 'tengin' teruk bebenor la ek tahap kebangangannya. Sian dia.  Maknanya kalo dh dikaborkn sesuatu perkara tu berkali2 tapi tak reti2 gak so..dh ke tahap tengin ler tu agaknya.
 Meh check diri kita...tenginkah kita... kalo dh terkena bnyk kali tp masih tak sedor2 gak, tenginkah kita kalo dh  tersalah dn bila mengalami situasi yg sama, kita masih melakukan kesilapan yg serupa.. tenginkah kita bila peringatan demi peringatan telah diberi tp kita masih lalai, alpa dn leka... so..tenginkah kita?

No comments:

Post a Comment