marhaban ya marhaban

welcome...welcome..melayu kata...SELAMAT DATANG

Saturday 26 March 2011

senyumanis

      Tetiba jer ada hamba Allah tanya aku..napa senyumanis...napa tak ketawa ria.. gelak sakan ker... gegak gempita ker...hehe..nk jer aku jwb..'eh dh blog aku...suka aku ler nk buh apa pun' hehe..tp aku ni wanita melayu yg berhemah (cewah...haha.... geligeleman nk ngaku).. ya napa senyumanis menjadi pilihan.

     Sebenarnya aku suka perkataan senyum..atau org kampung aku kata....smile... cina kata..tah...tak tny lak... so yg aku tau senyum..bkn sengih ya..s.e.n.y.u.m.... ia sesuatu yg manis dipandang..dn kalo ia lahir dr hati yg ikhlas ia akan memberi pahala dn seribu rahmat kepada sipemberi senyum dn kalo kita yg menerima senyuman tersebut... menyambut senyuman tersebut... alangkah indahnya dunia. Tapi kena ler senyum tu ikhlas bukan senyum sinis atau senyum kambing atau senyum perli.

     Bayangkan ya... kita berurusan dgn sesuatu agensi...tak kira ler agensi kerajaan ke..tak kerajaan ker... pastu kita masuk ke premis tu, dgn tercangak2nya...terbodo2nya...tergagau2nya.. maklum ler, tmpat org..mana kita tau mana nk dihalanya.. pastu ada seorng hamba Allah yg kita pasti petugas di premis itu..so kembang semangkuk tandas ler kita pasal ada tmpat tuk kita bertny... tp sebaik smpai kat  dia...ditenungnya kita cm nk telan..bila ditnya cm layan tak layan... apa kita rasa..hangin n hangit kan.. rasa cm nk carutkan jer..hehe..tp aku tak ler penah wat carut mencarut tu... tp bayangkan perasaan kita masa tu

     Tp try test masa tu petugas tu dr jauh lg dh mmberikan senyumnnya... ati yg gundah gulana terus ceria seceria gulai kepala ikan sbb kita tau kedgtn kita dismbut dn diterima.. org yg sudi mmberikan kita senyuman tu pastinya sedia melayan kita sebaik mungkin..walau mungkin dia tak dpt mmbntu bnyk tp kesediaan dia tuk meminjamkan telinganya (lending the ears ler) tuk mendengar pertanyaan, kemusykilan maupun permasalahan kita telah menghapuskan separuh dr ketidakupayaan kita td...tak gitu?

     Dan seandainya yg dtg tu dgn perasaan marah2..mungkin tak puas ati ngn beberapa hal berkaitan agensi tu, dn kedtgnnya dismbut ngn senyumanis..(cewah nk nyelit gak nama id dia tu..hahahha) kemarahan yg membara.... api kemarahan yg menjulang setinggi KLCC tu akan menjunam setinggi busut cuma mungkin (tu pun kalo yg dtg tu tau adab, adat dn perasaan ler..kalo yg dtg tu bukan sepesis yg dinyatakan td... siram ais pun tak reti nk reda marahnya)...

     Tengok betapa kuatnya power snyum tu..so... tak salahlah ngn nama tu kan...

hehe..try baca lirik lagu nyanyian malique n najwa ni ....

Senyum senyum senyum
Senyum senyum

Verse
Kacak luar
Kacak dalam
Kacak dengar sini
Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit


Chorus
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
tak perlu kata apa-apa

Akhirnya sempurna tiga album pertama
Bunyi macam koleksi hits terbaik orang lama
Dah ku kata ku takkan henti sampai tua bangka
Kalau habis abjad aku rap dengan angka
Satu dua tiga anugerah diterima
Oh itu tahun lepas tahun ini cuma dua
Tersenyum tiap kali kalah dengan Nurhaliza
Ditertawakan oleh anakku Inca Medina

Oh Inca Medina orang secantik nama
Cantik luar cantik dalam cantik macam mama
Hati macam grandmanya anginnya macam papa
Kalau dah merajuk nampak muncung sampai sana
Sebelum jadi drama dah tahu nak buat apa
Nyanyi balik lagu ayat lama ayat mama
Wanita hari ini jaga sensitiviti
Kalau buah hati merajuk boleh cuba ayat ini

Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit



senyumanis...haha...cewah.... perasan....tp ada ku kesah..hahha...
 bukan payah..senyum jer..tak payah kata apa...haha...lagu ni dh jd my ringtone ..haha..
so senyum2lah selalu...yg merupakan sedekah terindah namun tak perlu kuor seduit pun kan kan kan....

2 comments:

  1. lagu apa yg ko letak ni..aku xpenah dengo pun. download ler dr youtube. Baruler org leh mendalami erti senyum tu. aku nk antara senyum tak senyum jer membacanya

    ReplyDelete
  2. ek eleh....lemau bbnor ko ek..ok...nnti bebila aku muaturun..cewah...cm ler reti

    ReplyDelete